Birayla coşmak kıymete bindi!

12 Oca

Bu lafı kendime kendime söylüyorum, kıymete bindi.  Sanırsınız ki hayatımın vazgeçilmezidir bira-rakı. Alkol ile başımın pek hoş olduğunu söyleyemem.  Sosyal ortamlar dışında içmem, aklıma da gelmez.

Son 3 aydır gündemimde alkol var. Özellikle Efes Pilsen ve Yeni Rakı… Uygulamada bir sosyal medya şahanesi olarak Yeni Rakı’yı ayrıca ele alacağız ama şimdi konumuz kategori !

Alkol benim için ilkokulda sınıf panosunda asılı olan, bedbaht kumarbaz aile babası ile fakirlikten parçalanmış ailenin simgesiydi. Yetiştiğim aile ortamında da fazla kullanılan birşey değil. Anneler kahveyi  sık, rakıyı da babalar nadiren içerdi. Bize sadece gazoz.  Pazar geceleri Parliament Sinema Klubü ile film seyreder, Efes Pilsen basketçilerine özenip okulun bahçesindeki potaya 3’lük atmak için çırpınırdık.

Efes Pilsen Spor Klübü’nün kapatılması ile ilgili ilk haberi 13 Aralık 2010’da Mediacat‘de okuduğumda içim burkulmuştu. 34 yıldır Türk sporuna hizmet veren bira markası Türk Patent Enstitüsü tarafından tescillenmiş kulüp, son derece başarılı bir sosyal sorumluluk örneği olan, 31 ilde 34 merkezde 15 binin üzerinde çocuğu basketbolla buluşturan Efes Pilsen Spor Klübü’nün başına geliyordu. Sebep; alkollü içecek firmalarının spor dahil olmak üzere sponsorluk yapmasının yasaklanması. Tam bunun üzerine konuşurken 14 Aralık 2010’da Marketing Türkiyede henüz yasanın yürürlüğe girmediğinden dolayı alınan bir karar olmadığı ve yabancı spor klüpleri ile birleşme vs nin gündemde olmadığını bildiren açıklama  haberi geldi. Ohh dedik daha doğrusu demiştik.

7 Ocak Cuma günü ise CNN-Türk’de haber yayınlandı. Efes Pilsen tarih oluyor manşetleri nete düştü. 1 ay önceki bu ardı-sıralı gelen haberlerden sonra müşterime dönerek gerçekten kapatıyor musunuz diye sorduğumda duyduğum cevap, “Ya kapatılacak ya da ismi değiştirilecek; henüz hangi yönde aksiyon alınacak net değil ama maalesef doğru. Biz de sabah Resmi Gazete’de okuduk” şeklinde oldu. Iraz’la dertleşmemizden sonra Bostancı Kale Pilsen’de aldım soluğu.. Hiç içesim yoktu. Durduk yere 2 bira içtim.

Cuma günü sosyal medyada en çok konuşulan konu Efes Pilsen ve Fizy idi. Müyap’ın sansürleyerek kapattığı site, yılın en iyi sosyal medya uygulaması olarak ödül alırken bunu Efes Pilsen bira ile kutlayacağını ilan edenlerin sayısı oldukça fazlaydı. Sosyal Medya kriz yönetimi ayaklandı, manifestolar çekildi. http://www.kulubumedokunma.com/ ‘da Efes Basket takımına sahip çıkıldı. Sözkonusu uygulamanın yankıları haftasonu da aynen devam etti. Anadolu Grubu klübü kapatmak istemiyor. İsim üzerinde çalışıyorlar. Ne olacak, belli değil.

Henüz bu şoka alışamazken bünye, bu sefer alkollü içecekler ile ilgili yeni mevzuat kabul edildi!

Gündeme düşen bomba!

Alkollü içki üreticilerinin artık hiçbir organizasyon, festival, etkinlik vb. sponsor olma veya yardım amaçlı dernek organizasyonlarına içki temin etme ve servis etme imkanı kalmayacak. Bunun anlamı Efes Pilsen Blues Festivali  de aynen yasak kapsamına girmiş olması. 

HEY GENÇ!

18 Yaşındaysan Silah Ruhsatı alabilirsin ama ikram edilen badem likörünü içmek için 6 sene daha BEKLEMELİSİN!!!

Yönetmelik genç tanımını 15-24 yaş olarak alıyor. AB mevzuatında 19 yaşına kadar olan gençlere yönelik uygulanan yasakların Türkiye’de 24 yaş üzerinden uygulanması da eleştiri konusu. Yönetmeliğin 24. Maddesi 2/d bendinde çocuklar ve gençleri hedef alan, gençlerin katılma ihtimali olan etkinliklerde alkollü içki satış ve sunumu yasaklanıyor. Madde’de yer alan ‘katılma ihtimali’ ise ayrı bir gri bölge.

Özellikle Üniversite gençliğini alkolden arındırma projesi olarak gösterilecek olsa bile  festival/sergi vb etkinlikleri de mikroskop (mercek demeye dilim varmıyor) altına aldırıyor, hatta bazılarının tamamen iptaline yol açıyor. Olay sadece alkol tüketimi ve alkol tüketimi teşvikinden çıkmış tamamen bir yaşam müdahalesi haline geldiğini düşünyorum.  Dahası bu yeni yönetmeliğin yankıları en yüksek vergi dilimine sahip alkollü içecekler sektörü ile birlikte eğlence/etkinlik sektörünü de baltalıyor.

Dünkü haberlerde ağırlıklı olarak bar-restoran-etkinlik vb ev dışı tüketim noktalarındaki yeni kararlar gündemde yer tutsa da öyle bir karar var ki, alkollü içecek firmalarının uyguladıkları satış stratejilerini ve tanzim&teşhir aksiyonlarını bile rafa kaldırtacak cinsten.  “İndirimli fiyattan içki satışı, bir şişe içkinin yanında bir bardak vs. promosyon malzemesi vermek satış artırıcı faaliyet” olarak kabul edilip yasaklanıyor.

Yasak listesi uzun, say say bitmiyor. Detay isteyenler  linkten takip yapabilir.

Dünden bugüne kabaca resim bu şekilde. Peki bu krizi yönetmek için sosyal medya neler yapılıyor?

Yarın görüşmek üzere..

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: