Merchandising Uygulamaları arasına sıkışmış “Vefa”

6 Oca

Bu yazı, doğrudan olarak ne pazarlama ve/veya pazarlama aksiyonlarını örneklendirmek ne de sosyolojik bir tahlil yapmak amacında değildir. Pazarlamacılarla dirsek temas çalışıp, sosyolojiden hoşlansam da  bu konuda takdire şayan bir yazı çıkarabilmek beni aşar!  Tanzim teşhir uygulamalarının başarılı performans değerlendirmesine ilişkin notlarımı daha önce “Satış Geliştirme için Merchandising” isimli yazımla paylaşmıştım. Bu seferki yazım ise geçtiğimiz aylarda İstanbul sokaklarında gezerken dikkatimi çeken ve içimi biraz burksa da başarılı bulduğum bir merchandising uyarlaması hakkında…
Vefa Semti
“İstanbul suriçi” diye tabir edilen tarihi yarımadada bulunan eski bir semttir Vefa. Eminönü ilçesi sınırları içinde bulunmakta ve idari olarak “Molla Hüsrev” mahallesine karşılık gelmektedir. Bozası ile meşhurdur.
Google Amca’ya Vefa semti neresidir, nasıl bir yerdir diye sorarsanız size İstanbul’un fethinden çok önceleri tarih boyunca her türlü milletin yerleşim yerlerinden biri olduğunu söyler.
Ayazma olarak bilinen Meryem Ana Kilisesi, şimdi cami olarak kullanılan kilise (Molla Şemsettin) ve fetihten sonra yapılan camiler halen ayakta durmakta. Bu yapıların yüzyıllar boyu ayakta durması insanda hayranlık uyandırıyor.
1870 yılında Arnavutluk’tan İstanbul’a gelip yerleşen Hacı Sadık Bey, o yıllarda bozanın sulu, kıvamlı ve ekşi lezzetli biçimde 200 kadar Ermeni vatandaş tarafından yapılıp satıldığını görmüş. Zamanın saraylı ve aristokrat ailelerinin ve bürokratlarının oturduğu Vefa’ya yerleşen Hacı Sadık Bey, bugünkü haliyle sevilen koyu kıvamlı ve hafif ekşi lezzetli Vefa Bozası’nı imal etmiş.

Sonbahardan kışa geçişin en önemli işaretidir boza. Sokaklardan el ayak çekilince akşam saatlerinde “Booozaaa…Vefa Bozası…” sesini duyarsınız.

Bozanın keyfine en iyi bol tarçın ve sıcacık yeni kavrulmuş sarı leblebi ile varılır. Vefa, marketlerde satışa sunduğu plastik şişesine “boyunluk” gibi taktığı azıcık leblebi ve biraz tarçını ekliyor. Serin dolapta saklanan boza hatırına leblebiler soğuk ve taş gibi oluyor ama olsun yine de tüketicide geleneksel tada ilişkin algı kevvetlendirmesi oluyor.

Vefa’daki bozacı dükkanının hemen karşısında “Tarihi Vefa Leblebicisi” var. Dükkan kapısının, penceresinin, pervazının tarihi olduğu doğru ancak modern zamanın pazarlama taktiklerine boyun eğmiş. Dükkan kapısının hemen önündeki cipslerin yığılı olduğu Frito Lay “standı”, pamuk helva “standı”, kapı kenarına asılmış “asalak stand”,  “standın” arkasında unutulmuş 6×1 lt  paketli sular “gerilla” tarzında dikilmiş. Resimde pek belli olmasa da Coca-Cola “tek kapılı soğutucu” dükkanın baş köşesine kurulmuş. Tezgahın altında-yerde ise litrelik meşrubatlar “yığma sergi” olarak konuşlanmış..

Yinede leblebici; karşısında boza dükkanı ve içinde barındırdığı “yabancı”lara karşı ruhunu tamamen kaybetmeme savaşında..

Ama şunu kabul etmem gerekir: Araştırma sektörüne ilk girdiğim proje merchadising uygulamasıydı. Merchandising ölçümelemesi ve analiz & modelleme uzmanı olduğum konular arasında.

Merchandising konusunda Coca-Cola İçecek için hizmet verdiğim 5 yıl boyunca veri toplama tekniklerinden rapor üretim sistematiği geliştirilmesine, satışa ilişkin modelleme sonuçlarından rapor sunum/müşteri ve satışçılar ile iletişime  kadar tüm safhalarda yönetici olarak yer aldım. Bilgimi ve becerimi açık fikirlilikle geliştirirken proaktif ve esnek olmayı Coca-Cola’dan öğrendim.  Proje gerek Türkiye, gerekse yurt dışında en iyi uygulama olarak müşterinin kendi içinde ödüle(*) layık görüldü. Asya Ceyhun, Beyza Atasayan ve Özgür Şimşek’in bu disiplinleri edinmemde bana katkısı çok. Diğer yandan  ustam Kerem Soğukpınar ve üretim gecelerinde veri toplama sistem altyapısını geliştirdiğimiz yoğun aylarda Özgür Özkök’ün hakkını ödeyemem. Ustalarla birlikte ortaya çıkarttığım merchadising işlerini operasyon biriminden ayrılırken birlikte çalıştığım ekip arkadaşlarıma devrettim.

Artık daha fazla uyuduğum doğrudur 🙂 Ama! yine de bir yerde, bir şekilde “merchandising” lafını duysam hâlâ içime tatlı bir titreme gelir..

(*) ödüllerle ilgili detaya CV sayfasından ulaşabilirsiniz..

Reklamlar

2 Yanıt to “Merchandising Uygulamaları arasına sıkışmış “Vefa””

  1. ozgur ozkok Ocak 7, 2011 12:01 pm #

    Sosyal medyada olay var!

    Bir blogger daha doğuyor diyordum. Doğmuş, büyümüş ve manifestolarını yazmaya başlamış.

    Başarılar 🙂

    • sevdayalinbas Ocak 7, 2011 12:04 pm #

      🙂 çok teşekkür ederim..

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: