Dışarıda Tüketimin Büyüklüğü

26 Ağu

Retail’in devi Nielsen’dir.

Türkiye’de hanedeki tüketim Ipsos KMG – CPM’den sorulur, dışarıda tüketim ise Ipsos KMG – RMR’den bilinir.

Yerinde Tüketim Paneli’nin ilk temeli 2004 Nisan ayında atıldı. Bir panelin kuruluşunda bilfiil işin içinde olmak ve henüz teklif aşamasında bile Vural Çakır ile çalışmak her araştırmacıya kısmet olmaz. Kaldıki Full Scale Census ile uzayı belirlemek ve tüm noktaları özelliklerine göre segmente etmek büyük iştir. Bunu Ipsos KMG dışında herhangi bir araştırma firması gerçekleştirmemiştir. TÜİK’in “Sanayi ve iş yerleri sayımı” 2002 yılında gerçekleştiridi ancak bu çalışmanın tekrarı olmadığı ve daha genel sonuçlar paylaştığı için volumetrik bir panele baz olacak veri detayına sahip değildir.  Özetle; Türkiye’de panel kurmak ve paneli yürütmek büyük iştir, hem de çok büyük iş…

HoReCa (Hotel-Restaurant-Cafe) , CAFH (Consumption Away From Home), OPT (On Premise Tracking) gibi çeşitli isimleri olsa da dışarıda gittiğiniz cafe-restaurant-bar-eğlence kulübü-çay bahcesi-kıraathane … gibi mekanlardaki yiyip içtiklerimiz OPT ile takip edilmektedir. Sadece yiyip içtiğiniz değil, kullanılan kağıt ürünleri, peçete, tuvalet kağıdı ya da mis gibi kokan o tremisunun pandispanyasını yaparken kullanılan kıvam arttırıcı için

– ne tür yerler hangi markaları kullanıyor, mekan tipine göre kullanılan ürün portföyünde belirgin bir değişiklik oluyor mu?

– aylık alım miktarı nedir,  stoklarda hangi mal var?

– aranan ürün bulunamazsa ikamesi nedir?

– hangi marka ne tür yerlerde satılıyor veya tüketiliyor?

-kategori satışının yapıldığı yerlerdeki tüketim miktarı nasıl hareketleniyor yoksa ürün “dandik” satışlı noktalarda mı konumlanıyor, premium sandığım markam pazardaki prestijli noktalara uzak mı kalmış?

-markam için münhasırlık oranı hangi seviyede, pazarda münhasırlık var  mı

– aylık alım sıklığı da nedir, hangi kanallardan alıyor, doğrudan distiribitörden mi geliyor yoksa Rami piyasası herşeye rağmen revaçta mı?

– kaç paradan alınmış, eğer bardağa dökülüyorsa ya da külaha dolduruluyorsa kaç paradan tüketiciye veriliyor?

– alım fiyatı ile satış fiyatı arasındaki fark “hizmet kalitesine” göre ne oranda değişiyor, bu değişimi kendi markamızın lehine yönetme şansımız var mı?

…. ve daha birçok pazarlama sorusuna cevap arar.

Masabaşı araştırma ile elde edemediğimiz veriler içinde dolanırken, diğer yandan çıkan  rakamların uyumluluklarını analiz etmek, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelerken ne kadarı “uzay” dediğimiz toplam nokta sayısının doğruluğu ile ilgili ne kadarı sahadan olabileceğini takip ederek  örneklemi yönetmek ve tüm bunları müşterimizin beklentileriyle örtüştüğünü analiz etmek ve aksiyona dönük sonuçlar önermek; ciddi iştir.

Kabul ediyorum, Dışarıda Tüketim Araştırmalarının yeri bende ayrıdır…  🙂

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: